mandag 1. desember 2008

da siste halve historien ikke ble vist på første innlegg så fører jeg det på nytt her. vi er ikke eksperter og skjønner ikker hvordan halve historie kunne forsvinne men vi prøver det igjen

Gikk rolig og slappet av på kafe i den gamle bygningen (st.olavs) mens Arne gikk til apoteket for å hente medisin crinone.

nå var det å slappe av resten av dagen. Var veldig trøtt og sliten og sov det meste, og ute var det strålende vær, godt og varmt. Nesten 28 varmegrader.
Om kvelden var det fotballkamp mellom RBK og ÅFK (RBK vant ) . Vi gikk til Lerkendal, men turen tok litt lengre tid enn vi trodde . Gikk veldig sakte, som en skilpadde og var ganske oppblåst i magen. Det gjorde vondt også. Men vi rakk heldigvis kampen, så det var så deilig å få sette seg ned og hvile

Torsdag 3 juli FRIDAG

Det gikk bedre nå men gikk som en skilpadde, litt sliten ellers. Fikk vite fra laben via sms at det var 4 egg som ble befruktet noe som tydet på at de var av god kvalitet. 9 egg ble hentet ut så det betyr at halvparten måtte kastes pga dårlig kvalitet eller ble ikke befruktet .

Fredag 4 juli EGGINNSETTING

Jeg skulle møte opp med full urinblære. Skulle drikke ½ liter med væske. Å vente i venterommet var verst med full urinblære. Denne gangen gikk innsetting av egg bedre (Innsettingen skjer vanligvis to dager etter uttaket. Embryoet føres tilbake via skjeden, gjennom livmorhalsen og opp i livmoren med et kateter. Det settes inn ett embryo).

Selve prosessen tok 20 min, fikk spurt legen om det ubehaget jeg kjente og det var helt normalt. Det ville gå over etter hvert og det gjorde det. Nå var 3 egg i frysen, 1 egg ble satt inn i livmoren. Jeg fikk sykemelding fra fertilitetsklinikk mens Arne ikke fikk. Han tok ut de dagene han hadde til gode så det var bra. Det var bare flaks at jeg hadde fri om helga for det trengtes. Var nemlig ikke i form da. Kjørte hjem til Brattvåg.

Jeg skulle fortsette med crinone medisin i 15 dager og ta test om 14 dager. Skulle leve som normalt, men alkohol måtte jeg vente med.

7 juli-test og nedturen

Nå var det å vente. 14 dager føltes som en evighet. Vi dro til syden 16 juli og det var den dagen det var siste gang med medisin så vi slapp å ta det med til Tyrkia. 17 juli kom nedturen, da kom mensen og vi var skuffet. Egentlig skulle vi ta testen 18 juli, men pga at mensen kom dagen før test, forsto vi at det var negativt, men vi tok testen likevel bare for å være sikker. Før det kjente jeg hele tiden mensmurring (etter egguthenting) som om jeg ventet mens. Det var irriterende å ha det sånn i mange dager (fikk vite at det var normalt). Men vi fikk lagt skuffelsen bak oss og nøt ferien i Tyrkia.

Fikk ringt til st.olavs for å gi beskjed om resultatet. Vi ga uttrykk for at vi ønsket å forsøke videre ( 1. fryseforsøk) og jeg ble satt opp i september mnd. De skulle sende medisin med en gang hjem til oss. Skulle ringe inn neste mens slik at neste behandling kunne planlegges.


1. runde av fryseforsøk
Slutten av aug ringte jeg og ga beskjed om mens og startet med engang progynova ( et østrogen preparat som skal gjøre livmorslimhinnen tykk så det blir opptimalt å sette inn egg. Den hindrer også en naturlig eggløsning ) Skulle ta progynova tbl 3 ganger (til sammen 6mg) om dagen, morgen, middag og kveld og i samme tid

Fredag 5 sep UL-kontroll

Endometriosefortykkelsen var på 7.8 mm og den var ok. Da kan man starte med progestan. (Må først få beskjed fra st.olavs).Var den over 10 mm ble behandlingen avbrutt, var livmorslimhinnen for tynn måtte dosen økes eller behandlingen ble avbrutt men vi slapp det heldigvis. (det betyr at man må vente på neste sykluse) Legen fakset inn beskrivelsen av endometriosefortykkelse og samtykke hvor jeg og Arne signerte at vi sa ja til fryseforsøk nr 1 til st.olavs.

Etter kontrollen var det meningen å shoppe på moa men så fikk jeg sms fra klinikken på st.olavs at jeg skulle møte opp 8 sep til egginnsetting. Skulle starte med progestan kapsler vaginalt på lørdag 6 sep 2 kapsler til morgen, middag og kveld (tilsammen 600 mg) Progestan kapsler er en uregistrert medisin i Norge. Men er godkjent hos statens legemiddelfirma men ellers ikke registrert i Norge. Og vanskelig å få dekket utgifter hos nav. Men legen som utførte egguthenting og innsetting skrev på forhånd til alle som gikk gjennom fryseforsøk hvor viktig det er med kapsler og at man burde få dekket det hos nav. Men det var ikke sikkert at man fikk det. Nesten alle som jeg har lest på nettet fikk avslag hos nav.

Fikk bestilt flybillett. Nav var da stengt men jeg kunne bare bestille så skulle jeg få reisen dekket senere.

Mandag 8 sep EGGINNSETTING

Møtte opp alene med full blære og selve innsetting gikk ganske raskt. Fikk sett egget på skjermen som ble tint opp dagen før søndag. jeg fikk tlf fra laben på søndag og da sa de at opptining av egget hadde gått veldig bra og at det var bare å møte opp til vanlig tid mandag 8 sep kl 12.50 (det kan skje at egg som blir tint ikke vil tåle opptining og må kastes.) Deretter var det hjem igjen og leve normalt som før. Nå sa legen at jeg har 2 egg i frysen

Mandag 22 sep test


Negativt igjen, det var ikke noe hyggelig å lese testen, hadde håpet på den magiske blå kryss, men ble enig om bare å forsøke videre. Sluttet med progynova og progestan (slik det sto i papirene jeg fikk fra klinikken) da testen var negativt. Var jeg gravid skulle jeg fortsette med progynova og progestan til og med i 10. Svangerskapsuke. Tante rød kom 4 dager etter

Når tante rød kom ringte jeg opp til st.olavs. Dem prøvde å finne plass til meg i oktober mnd, men der var det fullt dessverre. Ble da satt opp i november. 1 mnd å vente.
Igjen fikk jeg brev med samtykke hvor vi må signere samtykke og papir med beskrivelse om endometriosefortykkelse som legen på åse sykehus skal ha

2. runde av Fryseforsøk

Mensen kom på første lørdag i nov mnd så jeg startet med progynova tbl x 3. Siden det var helg måtte jeg vente til mandag med å ringe inn mens pga av at det holdes stengt om helgen på fertilitetsklinikken. På mandag ringte jeg og ga beskjed om det. Ble bedt om å bestille time hos gynekologen min på åse sykehus for kontroll den 10 nov, noe jeg gjorde og ringte dit. Fikk time kl 8.30.

Mandag 10 Nov UL-kontroll

Endometriet viste 9.3 mm og var ok. Ga legen papirene(beskrivelse og samtykke) som han fakset til st.olavs. så var det bare å vente på beskjed fra fertilitetsklinikk om når jeg skulle komme opp. Midt på dagen fikk jeg beskjed på sms at jeg skulle komme opp 13 nov kl 13.15. Skulle da starte med progestan kapsler vaginalt, 2 kapsler x 3 11 nov. Fikk bestilt flybillett.

Torsdag 13 Nov Egginnsetting

Det gikk bra med egginnsetting. Nå er det bare å vente til testen.

Tirsdag 25 nov

Fikk brev fra st.olavs ang egginnsetting den 13 nov, at alt hadde gått bra og ingen komplikasjoner. I brevet står det at 2 egg var tatt opp til tining...det betyr vel at den ene egget ikke tålte opptining og måtte vel ta opp den siste som tålte opptining bra. Det betyr at jeg har ingen befruktede egg i frysen. Nå er det bare å vente på testen 27 nov og håpe at den er positivt. Hvis ikke går vi til 2. forsøk som vil si å starte igjen med nesespray synarela og sprøyten gonal-f før selve egguttaking og egginnsetting.

Torsdag 27 nov test

Det gikk ikke helt som vi hadde håpet på, ingen blå kryss og veldig kjedelig. Jeg har sluttet med medisiner og venter nå bare på tante rød før jeg tar kontakt med st.olavs om dette og at vi vil gå videre på andre forsøk som innebærer ny omgang med nesespray synarela og sprøyte gonal-f og mange kontroll hos legen min på åse sykehus før egguthenting og egginnsetting på st.olavs. Håper at de på st.olavs klarer å ta ut mange egg og mange nok befruktede egg til frys. Det er et bonus for oss.

Vi har også skjønt at denne prosessen vil ta tid, det kreves tålmodighet og tåle skuffelsen hver gang testen viser minus. Men vi håper og tror at det skal gå bra :)

Søndag 30 nov

Nå tenker vi å prøve på akupunktur og jeg har mailet til moaklinikken om dette og de sa at studiene som er gjort tyder på at akupunktur dobler mulighetene til å lykkes med ivf. 6-8 behandlinger eller mer, og at de har noen titalls vellykkede erfaringer på dette. Så da satser vi på å prøve og tro at denne alternativ behandling vil hjelpe på det?!!!

Mandag 1. Des

har i dag ringt til fertilitetsklinikk fra jobben og sagt fra om resultatet og at vi ønsket å gå videre til andre forsøk. Det er ikke mulig denne mnd og jeg tror også det er fullt siden vi er i desember mnd. Men de ba meg ringe igjen ved neste sykluse etter nytt år slik at behandlingen kan planlegges. Medisin som nesespray og sprøyter vil bli sendt og forhåpentligvis starter jeg med medisin i januar mnd, og jeg er da satt opp i feb-09 for egguthenting og egginnsetting, sånn ca, avhengig av hva UL-undersøkelsen viser. Da er det bare å smøre seg med en stor porsjon med tålmodighet til neste behandling kan begynne.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei på dere - det var så tøff å lese hva dere har opplevet, men ser at det er jo mye å gjennomgå. STÅ PÅ!!!! Tenk på dere! God jul og klemmer fra fam. "Chr/Holsen"

Løvli sa...

Hei
Jeg har nesten samme opplevelsen som deg, bortsett fra at vi er på Riksen. Startet høsten 2008. Tok ut 7 egg, satte inn ett og frøs ned 3. Ble gravid etter innsetting av ferskt egg, men mistet etter en uke. Første tinførsøk: Tinte ett strå med to egg. Det ene egget overlevde, ble satt inn, men ble ikke gravid. Andre tinførsøk:egget overlevde ikke opptiningen. Så nå må jeg på ny runde igjen. Reagerte veldig på nesesprayen husker jeg. Og denne gangen på Progynova. Alt hadde vært mye enklere om man ikke reagerte på medisinen, det er ille nok skuffelsen man sitter igjen med når man ikke lykkes. Det er fristende å gi opp, men jeg kjenner heldigvis flere som har lykkes. Og det gir jo et lite snev av håp.

Vurderer å sette inn 2 befruktede egg neste gang, men er veldig redd for tvillinger. Litt bekymret for hvordan kroppen takler det når den reagerer sånn på medisinene.

Nå er det en stund siden du skrev noe så jeg tipper at du er godt i gang med neste runde. Hører gjerne fortsettelsen :-)