fredag 13. februar 2009

TORSDAG 22 JAN -09

Begynte på nesepray Synarela 2 ganger hver dag, en om morgen og en om kvelden og til samme tid. Å sniffe på synarela har gått greit, måtte huske å ta det til rett tid. Passe på at nesesprayen var i veska hver gang jeg skulle på jobb.


ONSDAG 4 FEB -09

Begynte med Gonal-f sprøyte, startet først på dosen 112,5 IE hver morgen i 9 dager. Litt uvant å begynne med sprøyte siden det var jo halvt år siden sist jeg stakk i meg første gang. Men det gikk greit.


FREDAG 13 FEB -09


Idag var jeg til min første kontroll hos legen min på Åse sykehus. Kontrollen viste at eggposene fortsatt var tynn, så han økte dosen til 187,5 IE, så skulle jeg komme igjen på kontroll mandag 16 feb. Vi hadde en fin samtale og han var lett å prate med. Han hadde nok å gjøre den dagen jeg var hos ham. Han hadde da 4-5 pasienter til å kontrollere siden alle hadde begynt på gonal-f behandling som meg.

siste gang med akupunktur etter å ha tatt 8 beh tilsammen. Jeg skrev at jeg lå minst 10 min med aku-behandling, dette var feil jeg lå ca 20-25 min på benken.

MANDAG 16 FEB- 09

På kontroll og den viste at den var litt tynn, men legen økte dosen på 262,5 som jeg skulle ta i 4 dager så komme igjen på fredag 20 feb. Han skrev ut resepten på gonal-f og nesespray synarela siden jeg ikke hadde mer igjen. Han sa det var mulig jeg skulle få satt eggløsningsprøyte på lørdag 21 feb. Spennende :D


FREDAG 20 FEB- 09

Legen var sikker på at eggposene hadde økt, men det hadde bare økt litt. SÅ han ville jeg skulle fortsette med gonal-f og han økte dosen til 300 IE, så komme igjen på søndag 22 feb. Ja du leste riktig, SØNDAG. Han skrev ut resepten på gonal-f 300 IE x 2. Hadde håpet jeg var ferdig med det, men så måtte jeg fortsette litt til. Jeg gikk til apoteket på sykehuset for å hente medisinen. Der sa de at de var utsolgt for gonal-f på 300 IE. Damen spurte meg om jeg kunne komme på lørdag tidlig å hente gonal-f 300 IE for da skulle varene komme. Jeg sa at det var unødvendig å komme tilbake på lørdag bare for å hente gonal-f og at jeg måtte ha det både idag og på lørdag. jeg skulle jo til kontroll på søndag. Hun skulle ringe til andre apoteker for å undersøke om de hadde gonal-f 300 IE. Det hadde de ikke. Hva nå tenkte jeg, og spurte om de hadde andre på 450 IE eller lignende. De hadde 450 IE men da måtte legen min skrive på nytt resept. Jeg sa det var greit, så måtte jeg ta turen innom legen min i 9 etg. men han var ikke der så jeg traff sykepleieren min, forklarte problemet med gonal-f, Så skulle hun ta det opp med legen min når han var tilbake. jeg måtte sitte og vente en stund på venterommet. En stund senere kom han med en pakke gonal-f 300 IE, men jeg måtte ha en til så han ba meg bli med ned til apoteket i 1 etg. Der forklarte han en av ansatte at jeg måtte ha en på 450 IE + at jeg hadde den ene gonal-f 300 IE. Det var greit for dem. Jeg betalte for gonal-f og eggløsningsprøyte Ovitrelle. Ovitrelle = ferdigfylt blandet så det var bare å injisere rett på magen.


SØNDAG 22 FEB- 09

Denne gangen ble Arne med på kontroll. Vi satt begge på venterommet og ventet. Legen kom i vanlig klær og jeg spurte ham om han hadde vært ute og jogget i regnværet, men det hadde han ikke og gadd heller ikke i regnværet :) Nå viste størrelsen på eggposene at den var meget tilfredstillende. Han ringte opp til st.olavs og avtalte når jeg skulle være der og fikk tidspunkt. Fikk utlevert 3 stk paracet og 1 stk vival(beroligende). Arne fikk en prøveglass som han skulle levere sæd med. Nå var det bare å vente. Kjempeglad for å bli ferdig med all sniffingen av nesespray synarela (måtte ta den siste kl 17) gonal-f var jeg ferdig med, men eggløsningsprøyte ovitrelle skulle jeg sette på kl 23.45 i kveld. Legen ønsket oss lykke til og håpet at vi skulle lykkes og krysset fingrene for oss :D

kl 23.45 satte jeg eggløsningsprøyte(ovitrelle)på, det gikk veldig lett og var mye bedre enn pregnyl. Sist var den komplisert og måtte ha hjelp av nattesykepleier. Nå kunne jeg gjøre det selv og det var jeg meget glad for.


MANDAG 23 FEB-09

Kjørte til Trondheim


TIRSDAG 24 FEB-09 EGGUTHENTING

Endelig kom dagen, jeg tok 3 tabletter med paracet og en tablett med vival en time før den avtalte tid hos fertilitetsklinikken. Vi dro tidlig dit slik at Arne fikk levert sæd og vi fikk sett sæden svømme på skjermen på laboratoriet. Alltid like moro hver gang. vi satt og slappet av og ventet. Vi ventet i ca 1 time før det var vår tur. Det var mange par tilstede som enten skulle ha egguthenting som oss eller ha tilbakeført egg fra frys. Så kom en sykepleier og hentet oss inn, hadde en kort samtale og satte meg på akupunktur siden jeg hadde valgt det istedenfor morfin. Deretter ble vi ført inn i et rom hvor selve inngrepet skulle foregå. En lege ga meg lokalbedøvelse. Denne gang var det litt komplisert og vanskelig å få ut eggene. Det ble mange stikkinger og helt smertefritt er det ikke alltid. Sykepleier som sto ved siden av meg under inngrepet sa til Arne at han hadde en tøff dame som tålte dette. Jeg smilte og sa at det var jeg, litt for å skryte for meg selv hehe men såååå vondt var det vel ikke :D Etter inngrepet sa legen at jeg skulle få resept på antibiotika keflex 2 tbl x 3 for urinveisinfeksjon. Jeg spurte hvorfor siden jeg ikke hadde det, men skjønte det senere. Fikk vite at 10 egg ble tatt ut. på første forsøk var det 9 egg som ble tatt ut

Så var det halv times hvile noe som er obligatorisk og en mulighet til å observere oss. Jeg var både kvalm og hadde vondt i magen. Arne måtte be sykepleier om pussbekken siden jeg var så kvalm og nær ved å kaste opp, men det gjorde jeg ikke. Hun ga meg noe for kvalme og vips så gikk det over. Når jeg følte meg bra kunne vi forlate avdelingen og dro hjem for å slappe av.

Senere på ettermiddag fikk jeg sterke smerte av urinveisinfeksjon som følge av inngrepet. Det var derfor legen satte meg på 3 dagers kur med det samme inngrepet var ferdig. Å gå på do var et ork når jeg visste at det ville gjøre vondt å tisse og blødde gjorde jeg, ganske mye :( Så skulle jeg sette i gang med crinone beh som jeg skulle ta i 15 dager

ONSDAG 25 FEB-09 FRIDAG

Sov ikke særlig den natten og mange turer til toalettet ble det uten at det kom et eneste dråper.Men blødde mye ja. Og Arne da, jo han var i drømmeland han. Ble litt lei, men trøstet meg med at dette ville gå over. Sa da på fleip at han fikk overta på det tredje og siste forsøk om det ble aktuelt hvis andre forsøket ikke lykkes. Det var helt greit for han enda vi visste at det kunne han ikke hehe jeg tenkte da på filmen "Junior" med skuespiller Arnold Schwarzenegger ;)

At jeg blødde fortsatt og ikke klarte å tømme urinblære gjorde meg litt urolig så jeg ringte til st.olavs hospitalet for å undersøke om dette var normalt. Det var det og sa at jeg måtte bare ta det med ro så skulle vi sees til egginnsetting. Så da måtte jeg vel tro på dem. Vi dro til Ikea når jeg følte formen var ok. koste oss der og kjøpte ting og tang. Fikk sms fra fertilitetsklinikken at 8 egg ble befruktet, men 5 er på frys. Vi var veldig fornøyde. Dro også til City Syd og handlet litt der. Men jeg merket på kroppen at jeg var sliten og trøtt, så vi dro hjem for å slappe av. Sov ganske mye på kvelden.


TORSDAG 26 FEB-09 EGGINNSETTING

Nå var jeg kjempeglad for at jeg klarte å tømme blæren helt og det hadde sluttet å blø. Kuren virket :D Vi dro til st.Olavs i god tid da vi hadde time kl 13.25. Kjøpte vannflaske siden jeg skulle drikke minst 0,5 l, urinblæren skulle være fullt. kl var 13.45 før vi fikk komme inn. Selve innsetting gikk veldig greit og fort gjort. Fikk samtale med sykepleier og fått sykemelding de dagene jeg var borte fra jobb. Så kunne vi endelig dra hjem og vente på resultatet. Nå var 4 egg på frys og 1 tilbakeført i livmoren


TORSDAG 5 MARS-09

Det kom et brev fra st.olavs hospitalet. I brevet står det at alt hadde gått bra. 10 egg ble tatt ut, 8 egg befruktet, 1 tilbakeført i livmoren og 4 egg nedfryst. Sammen med brevet lå det også samtykke og et skriv til legen min på åse sykehus dersom fryseforsøk skulle bli aktuelt.

Nå har jeg fått en del ømme bryst og tenkte at nå var tante rød på vei:( var forberedt på at det ikke lyktes heller. Var også i tillegg hoven i magen, men dette gikk over neste dag og da tenkte jeg: jaja det var det! Men tante rød hadde enda ikke vist seg , selv om det føltes som om den var på vei.


TORSDAG 7 MAI

HURRA, endelig er vi blitt gravid etter å ha gått gjennom 4 forsøk. Grunnen til at vi ikke har vist bloggen var at vi var veldig hemmelighetsfulle og det var kun få som visste om det. Dessuten var vi i tidlig stadiet og ikke visste vi om dette ville gå bra før vi kom til 7-ukers ultralydkontroll på sykehus. Der fikk vi bekreftet hjertelyd og at alt var bra med nurket. Terminen blir i nov-mnd. Nå er jeg akkurat 12 uker på vei og håper at det skal fortsette å gå bra hele veien. Kos dere med historien om hvordan det gikk :D

ONSDAG 11 MARS -09 TESTEDAG

Idag testet vi og Arne måtte lese av resultatet fordi jeg ikke torde å se det selv av frykt for at det ble negativ test. Men der var ingen minus, det var virkelig et stort blått kryss. Kunne det virkelig være sant? Jeg hadde ikke på meg briller eller linser så jeg måtte se den nærmere for å sjekke om det var virkelig det jeg så, mens Arne sto ved siden av og gliste ;) Han for til jobben med et stort smil :)

Jeg hadde fri den dagen og nøt virkelig og ringte straks til St.olavs straks den hadde åpen kl 9 på morgenen. Det var lett å komme gjennom i tlf, vanligvis er det vanskelig å komme til og man blir satt på vent eller dem ringer tilbake når dem har tid. Jeg snakket med en hyggelig sykepleier og gratulerte meg med testen og jeg spurte om jeg virkelig kunne stole på den testen Clearblue og hun sa at siden den viste blåkryss så var jeg gravid. Neste skritt var å ringe til Åse sykehus for UL-kontroll i uke 14. Dem skulle sende med papirer til meg som jeg måtte ta det med til kontroll.

Vi har et ørlite mistanke om at akupunktur kan ha hjulpet siden jeg ikke tok den på første forsøk, men det vet vi ikke. Eller om vi bare er så heldige at gullegget festet seg skikkelig denne gang, hvem vet?


TORSDAG 12 MARS

Testet på nytt og den var positiv også!
Ringte til kontaktsykepleieren min på åse sykehus for å bestille og for å fortelle at testen var positiv. Hun var så spent og lurte på hvordan formen min var osv.
Hun måtte snakke med legen min for å avtale når dag jeg skulle komme på kontroll i uke 14. Det ble tirsdag den 31 Mars kl 13.

Nå går jeg og håper at alt går bra. Det tar litt tid før det har gått opp for meg at jeg er gravid :)

MANDAG 16 MARS

Jeg følte meg ikke helt trygg på clearbluetesten som jeg alltid har brukt, og hadde vanskelig for å tro at testen plutselig ble til pluss. Sendte Arne til legekontor med prøven da jeg var på jobb om morgenen og hadde ikke bil da. Jeg ville ha en tredje bekreftelse og det fikk vi nå. Fastlegen min snakket med Arne og han hadde kopi av brev fra st.olavs om når eggene ble tatt ut og satt inn...derfor kunne han lett regne ut når vi har termin. Nå var testen 100 % sikker :) Det er bare å vente til kontroll på åse sykehus slutten av mars-mnd og håper der er et bankende hjerte :D


TIRSDAG 31 MARS ULTRALYDKONTROLL PÅ ÅSE SYKEHUS

Så var dagen endelig kommet og vi skulle endelig få vite om legen ville finne hjertelyd. Vi satt på venterommet og ventet og ventet mens det kom mange folk innom. Da legen vår kom og hentet oss ble vi ført til et annet rom jeg aldri hadde vært i. Der var et stort rom med undersøkelsesbenk, kontorbord med pc osv. Foran benken var det hengt opp en stor flatskjerm som vi kunne se på veggen istedenfor å se den lille monitoren. Pga at jeg var 7 uker på vei, foretok legen innvendig ultralyd spes for å høre hjertet til nurket, men også å se lille nurket på skjermen :D Legen fant med engang det lille fosteret og undersøkte om hjertelyd var der. Vi bare stirret rett på skjermen og syntes det var rart å se nurket som lå trygt og godt inni livmoren. Legen skrudde opp høyttaleren så vi også kunne høre hjertet. Det var veldig rart å høre hjertet slå og en stor lettelse over at det var hjertelyd i. Jeg ble betatt av den lille nurket og spurte legen om hvor "stor" den var. Han målte den til 9 mm.



Etter undersøkelsen hadde vi alle 3 en samtale. Legen satt der med et stort smil og gledet seg med oss. Jeg ga ham papiret som jeg fikk fra St.Olavs som han skulle skrive og fakse tilbake til st.Olavs. Nå ba gynekologen meg om å bestille svangerskapskontroll hos fastlegen min. Jeg skal komme tilbake til gynekologen når jeg er 18 uker på vei og det blir på sommeren. Vi går nå i en spennende tid i møte :) For dere som lurer på hvordan formen min har vært frem til nå, så har formen min vært på topp, ikke merket kvalme (litt uggen da), men litt trøtthet og ømme bryster har det vært mye av, men det er nå blitt bedre med. Så får jeg håpe at formen fortsetter slik.

Jeg jobber og det har gått greit. Vi fikk bildet av nurket som vi har hengt opp på kjøleskapet og ser den hver gang vi går mot kjøleskapet :D

Etter det dro vi til byen for å kose oss og feire at vi endelig lyktes. vi var innom restaurant, shoppet og koset oss masse.

ONSDAG 1 APRIL

Ringte til legekontor for å bestille svangerskapskontroll hos fastlegen min og ble satt opp den 28 april kl 10. Nå er det bare å vente og håper at alt går bra med nurket.


TIRSDAG 28 APRIL

vi var hos fastlegen min for svangerskapskontroll. Der ble det en del samtale, fått helsekort, tatt prøver og veiing. Det gikk ganske greit. Fikk svangerskapsbok av legen. har lest mye og er en bra bok. Nå er jeg 11 uker på vei og tiden har gått veldig fort. Morsomt å lese utvikling hver eneste uke om hvor fosteret er nå omtrent. Pga graviditet trekker vi oss nå fra Tyrkia-turen og heller ha ferie her i Norge, enten det blir på hytta eller besøke andre, det gjenstår og se hva vi bestemmer oss for.


MANDAG 4 MAI Første samtale med jordmor

Så har jeg hatt min første samtale med jordmor. En koselig dame som sitter med så mye erfaring og kunnskap om graviditet og fødsel. Jeg fikk spurt en del som var greit å vite. Og fikk en del brosjyre og bok om svangerskap. Så nå har jeg nok å lese alt som er verdt å lese om. Nå er det bare å vente til jeg skal komme igjen til henne i juni mnd etter 18-ukers ultralydkontroll

1 kommentar:

hellechr sa...

HURRA HURRA HURRRRRRAAAAAA!!! GRATULERER!!! Så stor å lese om dette, tenk hvor tøff dere hadde vært gjennomgått og endelig blir det en, som har flyttet i en koselig "Hybel" som skal være der i 9 mnd. KOS DEG, ikke så lenge til å merke en lite spark. LYKKE TE :):) Klemmer fra oss 3