fredag 30. oktober 2009

TIRSDAG 21 SEPTEMBER

Så var det tid for vekst-kontroll på sykehuset kl 12 der jeg skulle få tatt ultralyd. Arne ble med også. vi satt og ventet i venterommet og vi fikk ikke komme inn før kl var ca halv ett. Da begynte vi å lure på om ikke arne ville komme for sent til timen hos medi 3, da han skulle opereres i kneet for å se om han hadde menisk skade eller ei. en venlig jordmor foretok kontroll og Ultralyd viste at alt var ok, ungen vokste som den skulle og var fornøyd med utviklingen. alt dette tok jo bare 15 min tror vi da, og deretter kjørte vi rett til medi 3 og han rakk akkurat tidsnok til timen. Så litt hektisk ble det den dagen :)

TIRSDAG 29 SEPTEMBER

fikk tilbud om å være med på omvisning på fødeavdeling og barsel-hotell kl 17 noe vi sa ja til. ordnet med tolk så var vi klar. Møtte opp ved hovedinngangen på sykehuset. der satt det mange gravide med sine partner. Vi satt og ventet på vår faste jordmor fra hjemmekommunen som skulle hente oss. Vi tok først turen innom barsel-hotell, og der var det kjempefint inne. flotte rom med eget bad. så gikk vi over til føden i 8 etg. Jordmoren måtte undersøke om der var et ledig rom som vi kunne få se hvordan et føderom så ut, men dessverre lot det seg ikke gjøre. For alle rommene var opptatte av fødende :) så da måtte vi innom et liten samtalerom. der var det trangt og dårlig med luft inne. gravide fikk sitte på sofa mens herrene måtte pent stå. Jordmor kom med masse informasjon. mye å fordøye alt på engang :)


ONSDAG 30 SEPTEMBER

Så var det tid for kontroll hos min jordmor her. Hatt en grei samtale, tatt sf-mål av magen og blodtrykk + urinprøve. Alt så greit ut. Brukte også doppler til å høre hjertelyden til nurket. den dunket så fint.


TIRSDAG 6 OKTOBER

hos legen for kontroll og evt forlenge sykemelding da jeg ikke var helt bra i bekken. ble sykmeldt i nye 3 uker til så skulle jeg over til mammapermisjon. han ønsket meg lykke til med fødselen og håpet at alt skulle gå bra!


MANDAG 12 OKTOBER

fikk tilbud om kurs hos helsestasjon her. de som var med på omvisning på sykehuset forrige gang. temaet var tiden etter fødselen så det mente vi var nok lurt å være med på. tolk var bestilt!


MANDAG 19 OKTOBER

hos jordmor for kontroll. tok bt-kontroll noe som viste høyt bt og hadde litt protein i urinen. nå var hun ikke helt fornøyd og mente jeg burde ha time hos fastlegen min for videre oppfølging. hun ringte til legekontor for bestilling av time den 26 okt. Så undersøkte hun hvordan fosteret lå siden og vi visste at fosteret fremdeles lå i seteleie for jeg kunne kjenne hodet ved ribbena mi på høyre siden. nå var jeg i uke 36 og hun ville sende brev til sykehus for vurdering av leie , om de skulle prøve å snu ungen slik at hodet ville feste seg nede ved bekkenbunnen. hvis ikke så ville det kanskje bli setefødsel. vel tenkte jeg og lurte på hva som ville skje videre. Spurte også om vaksine mot svineinfluensa og hun anbefalte at jeg skulle ta det siden jeg var plassert i risikogruppe. da fikk jeg noe å tenke på hjemme.



neste dag ringte jeg til fastlegen for å høre hva han mente om vaksine for gravide og han mente det samme som jordmor så da følte jeg at det var nok greit å sette meg på lista så han skrev meg opp så skulle de kontakte meg når vaksinen var kommet.


MANDAG 26 OKTOBER

uke 37
hos lege for kontroll av bt og urinprøve. satt en stund på venterommet og slappet av til det ble min tur. men senere kom det en sekretær som sa at fastlegen min var syk den dagen så jeg skulle få en annen når den var ledig. "jaja tenkte jeg, leger har da lov å bli syke de også" hehe:) Fikk en kvinnelig lege. nå¨mente hun at bt lå på det normale men at jeg igjen skulle komme på kontroll neste morgen, men da sa jeg at jeg skulle på sykehus tirsdag på kontroll, prøve å snu ungen hvis det ble aktuelt da. da sa hun at det var greit at jeg fikk tatt bt der og skrev et brev til lege der som jeg skulle ta med. tok urinprøve som ga utslag på UVI (urinveisinfeksjon)og da måtte jeg i gang med kuren for å bli kvitt de.


TIRSDAG 27 OKTOBER

sto opp veldig tidlig da jeg hadde lest på forhånd kvelden før at vaksinen var kommet til brattvåg og at det skulle settes igang tirsdag 27 okt. auda tenkte jeg..hvordan skulle jeg få tatt de når jeg skulle på sykehus kl 11? ringte dit på legekontor og spurte om jeg ikke kunne komme dit før så jeg slapp å tenke mere på det siden jeg skulle på sykehus og at arne skulle spille golf senere på ettermiddag. hvem skulle kjøre meg dit da? det var helt greit for dem at jeg fikk komme tidlig dit. flott tenkte jeg og arne kjørte meg dit. ventet en stund før jeg fikk komme inn og fikk tatt vaksine. det gjorde litt vondt med stikket men ikke verre da. fikk med meg vaksinekortet og satt og ventet til ca 15 min, egentlig 20 min men jeg hadde dårlig tid da jeg skulle på sykehus kl 11. jeg spurte sykepleier på forhånd om jeg fikk dra litt tidligere...det var greit hvis jeg ikke ble dårlig da. noe dårlig ble jeg ikke og så dro vi rett til sykehus. vi slapp og vente lenge på venterommet i 9 etg. for da kom det en sykepleier og hentet meg. arne måtte vente igjen da det ikke skulle ta langt tid. ble tatt blodtrykk som viste at den var nå normalt og urinprøve + veiing av meg. deretter var det bare å vente sammen med arne på venterommet. litt om kom en lege og hentet oss. inne på kontoret satt vi og pratet litt. hun var lett å forstå + at vi hadde tolken med oss. så foretok legen ultralyd og kjente på magen min. babyen lå på samme plass som før, hadde ikke snudd seg. så da diskuterte vi videre hva som skulle gjøres. jeg ga uttrykk for at jeg helst ville unngå keisersnitt og prøve å ha normal fødsel...hun var enig med meg og litt senere kom det en annen lege som undersøkte meg og da var det igjen med UL-kontroll. masse gele kliss spør du meg :) det ble masse mumling mellom de to legene og godt at vi hadde tolk med oss så hun tolket det som ble sagt mellom dem. de begge var enige med meg at keisersnitt skulle vi unngå og heller prøve med setefødsel og forklarte hva det ville innebære med setefødsel. men at de gjerne ville forsøke med ytre vending av babyen. dvs å snu baby slik at hodet festet seg nede. det ble bestilt tid til oss onsdag 28 okt kl 9 i 8 etg på fødeavdeling. hvis ikke babyen ikke ville snu seg ved hjelp av ytre vending så ville det gå mot setefødsel med barnelege, fødselslege osv tilstede. full kontroll. og evt ta røngten av bekken om bekken var stor nok til setefødsel.

ONSDAG 29 OKTOBER

sto opp tidlig i god tid, fikk ikke spise eller drikke da jeg måtte være fastende til timen. da vi kom til føden ringte vi på og sa hvem jeg var og grunnen til timen. den jordmora som åpnet døra hadde ventet på meg. en ung kjekk dame. tok meg til et rom og undersøkte magen min, tok på meg ctg belte for å registrere puls og hjertet til baby at alt var ok. jordmor spurte om vi hadde vært nede på mottaket for å registrere meg inn. vi sto der med stort spørsmål for dette var vi ikke informert på forhånd dagen før. men det var ikke så farlig mente hun så arne og tolken gikk ned for å registrere meg inn. så i praksis ble jeg innlagt da og det var en vanlig prosedyre for dem i tilfelle det skulle skje noe ved ytre vending av babyen vår. kom til et rom der jeg fikk egen seng. der skulle jeg ligge, men først måtte jeg ned til 1 etg for å ta blodprøve. jaja så da dro vi ned til 1 etg, trakk kølappen og ventet. måtte ikke vente lenge da. inne på et rom satt det en dame og ventet på neste pasient, dvs meg. damen var dyktig til å stikke for jeg kjente ingenting når hun stakk i meg. så bare at det kom ut blod i glassrøret. etter det dro vi opp til 8 etg igjen og rett i seng. der lå jeg til jordmor kom for å sette meg på veneflon med rypp i. forklarte at det skulle gjøre livmoren myk og avslappende. i første omgang skulle jeg få en svak styrke drypp i 20 min så deretter skulle hun øke i styrken i 20 min til. forklarte også at man kunne bli litt urolig, få hjertebank osv. sa også at operasjonsalen var beredt hvis det skjedde krise. jeg syntes det hørtes dramatisk ut da hun forklarte, men dette var bare for å være på den sikre siden. å ligge i senga på høyre siden gjorde vondt og det ble slitsomt for meg med tanke på bekkenløsning. jeg fikk pute mellom bena og brukte dynen til å støtte meg i ryggen. kjente at livmoren ble myk og avslappet så kom det 2 kvinnelige leger. jordmor sto ved siden av meg. den ene skulle holde i apparatet på magen koblet til ultralyd-skjermen mens den andre skulle bruke hendene sine på magen min til å snu. dem smurte masse gele på magen og hendene hennes var kalde. jeg fikk saccosekk på fotenden i senga og la bena oppå. så startet snuiing. gjett om det gjorde vondt. hun var hardhendt. det føltes som om hun eltet og knadde på magen min. så vondt at jeg sa ifra. det hele tok bare ca 5 min men for meg tok det uendelige. men dem sa at babyen hadde snudd seg og at hodet nå var nede og ikke oppe. pulsen var fin og den hadde det bra. jeg var helt utslitt etter det. trodde ikke at det skulle gjøre så vondt. men nå sa dem at det så ut til at det gikk mot hodefødsel enn setefødsel. jeg fikk ligge på siden og oppdaget at det var blitt lettere å ligge på høyre siden der babyens hodet lå. måtte ligge der minst en time til med ctg på for å måle puls og hjerte til baby. alt så fint ut. fikk mat og drikke. dryppet trengte jeg ikke lenger. legene sa til meg at nå var det bare å vente til jeg fikk veer så skulle jeg komme tilbake for å føde. jeg spurte hva jeg skulle gjøre hvis baby snudde seg igjen til samme plass og dem sa at da måtte jeg ringe tilbake for evt snuforsøk til før terminen. jeg skulle fortsette med kontroll hos min faste jordmor hjemme. etter en time fikk vi dra fra sykehuset. jeg kjente på meg at jeg var både støl og sliten + vondt i armen der jeg ble vaksinert for svineinfluensa dagen før. rød og hovent ble jeg i armen. verkende også.

Ingen kommentarer: